samochody do tuningu

Szukam studentki z Wrocławia , która jest w stanie przygotować prezentację maturalną z Języka Polskiego na temat "Motyw wędrówki i wędrowca w utworach literackich różnych epok. Przedstaw i porównaj w oparciu o wybrane przykłady". Praca musi być oparta o bibliografię (3 źródła). Wynagrodzenie do ustalenia.

wiec tak, na poczatek musisz sobie ustalic jakas wizje pracy, aby nie byla ona potem pomieszana i bez sensowna bo mozesz nie zdac. Wiadomo utworow jest masa do wybrania a masz 15 minut na omowienie na maturze, wiec musisz to jakos posegregowac i wybrac tylko pare utworow. Np...mozesz podzielic sobie prace na 2 epoki literatury w tych epokach wybierz utwory o wedrowce.
wiec tak np :
1. EPOKA ANTYCZNA
utwory:
a. ODYSEJA-HOMER
b.STARY TESTAMENT
c. legenda o swietym Aleksu
2. EPOKA ROMANTYZMU
utwory:
a. KORDIAN
b.KOMRAD WALLENROD
C. sonety krymskina poczatku pracy zrob wstep
co to jest wedrowka, potem napisz...postanowilem wiec omowic rozne wizje wedrowki na podstawie epoki antyku i romantyzmu.
Teraz krotko opisz ogolnie jak wygladala wedrowka w antyku.potem przejdz do opisu wedrowki w kazdym utworze po kolei, nie rozpisuj sie bardzo duzo bo potem wyjda flaki z olejem. Bardzo wazne abys zamiescil chociaz po jednym cytacie do kazdego dziela, komisja bedzie zadowolona a praca lepsza. Po opisie antycznych utworow przejdz do romantyzmu. Opisz ogolnie motyw wedrowki w romantyzmie, potem przejdz do opisu utworow pod katem wedrowki, na koniec porownaj epoke antyku i romantyzmu, mozesz dodac jakies cytasty o wedrowce.
jeli ulozysz sobie plan i bedziesz z niego korzystac poujdzie ci super:)
Ja prace maturalna mialam na 5 stron a4 ale ogromnym drukiem, wiec nie pisz na kilkanascie stron bo sie w czasie nie zmiascisz. powodzenia.

Rafal T. napisał(a):


b). rozwiń temat bo dla mnie określenie "Motyw wędrówki" to zbyt malo.
Według mnie obrazy Caspara jakoś malo sie nadają - ale mogę sie .
Napisz jaki masz pomyśl ogolenie co do pracy to może jakoś dobierzemy
korespondujące obrazy do tematu pracy.

Rafal


Chodzi mi glownie o to zeby zaznaczyc ze postaci z tych obrazow sa
charakterystyczne dla postaci stworzonej przez romantyzm jako epoke-
czyli ze sa utrzymane w romantycznej konwencji.
p.s.
Myśle o tym np zeby powiedziec ze pokazane są samotnie, ze otoczenie w
jakim są ukazane tez czemus sluzy(bohater romantyczny myslal inaczej,
mial wyzsze idee niz inni, inaczej widzial swiat, inne wartosci byly w
jego swiecie na pierwszym miejscu, moze to ma znaczenie ze Caspar ukazal
swojego wedrowca na szczycie gory nad mglami?...nie wiem)
napisz jak ty to widzisz co bys powiedzial przy opisywaniu tego obrazu,
co ci sie rzuca w oczy(np.dlaczego takie barwy?jaka atmosferę oddają te
obrazy?) to wszystko mi sie przyda, wszystko co zwiazane z tymi
obrazami, bo komisja moze spytac o wiele rzeczy...

ja mialem motyw wedrowki i jego zwiazki z biografia bohaterow
a sam poprowadzilem ja jako wedrowke egzystencjalna..
literatura ma to:
- boska komedia - mala apokalipsa - ludzie ktorzy szli(opowiadania borowskiego)
i film requiem dla snu.

Pytania ktore mi zadali to,
1. Wskaz symbolike drogi krzyzowej w wedrowce bohatera Malej Apokalipsy.
2. Dokonaj krotkiej analizy porownawczej obrazow wedrowca w Boskiej Komedi i Malej Apokalipsie.
3. Wskaz elementy filozofii odpowiednie dla epoki, z dwoch wybranych przez ciebie dziel.

pzdr.

dlaczego wybralas tylko ksiege wyjscia i kordiana
czemu motyw wedrowki jest tak popularny
co dala wedrowka kordianowi
opisz jego zmiane, jego psychike przed podczas oraz po wedrowce
dlaczego porownalas wedrowke kordiana z odkrywcza wyprawa kolumba w nieznane

moze komus sie przydadza ;)

witam i dziękuję :)
Liczyłam (trzy razy) tą gałąź śliwy mając na myśli całokształt, tak, jak Ewa
mówi. Przecież heksagramy wyszłyby te same niezależnie od tego, czy pytałabym
teraz, dwa lata temu czy za 10 lat. Inna sprawa, że nie bardzo wiem, jak się ma
do czasu trwania całej sprawy linia zmienna. Jak poznać, czy jest już po
przemianie, czy wciąż przed?

Zadałam, zgodnie z poradą, pytanie, co mam zrobić z tym związkiem - 13 (znowu!),
1 i 5 linia zmienna, po zmianie 56 (wędrowiec). Jestem jeszcze głupsza niż byłam
- o ile pierwsza połowa (wspólnota z różnymi próbami porozumienia, tak z
grubsza) brzmi - no niewiarygodnie dla mnie, ale logicznie - o tyle tego 56 po
zmianie nie rozumiem. To znaczy rozumiem rozsądzanie sporów, nieprzeciąganie ich
i tak dalej, ale sam motyw wędrowca - obcego to dotyczy osoby, czy sytuacji (że
niby małżeństwo to droga jakaś?) Nie wiem, czy ma znaczenie fakt, że mieszkamy w
kraju męża (czyli jestem obca, nie mam tu tylu znajimych co w Polsce czy
rodziny, ale nie jestem od niego uzależniona finansowo ani w żaden inny sposób).

Rzeczywiście, zgodnie z przewidywaniami Ewy, pan małżonek w obliczu wyprowadzki
zaczął się starać i wygląda na to, że zakłada, że mu się upiecze i zostanie w
domu. I rzeczywiście mnie to osłabia, bo wiem, że to chwilowe i działa raczej
jak tabletka przeciwbólowa na ból zęba niżÂ rzeczywisty koniec problemów.

czehu napisał(a):


Chodzi mi glownie o to zeby zaznaczyc ze postaci z tych obrazow sa
charakterystyczne dla postaci stworzonej przez romantyzm jako epoke-
czyli ze sa utrzymane w romantycznej konwencji.


A widzisz to zuca inne swiatlo naten problem. Co do Caspara to byl on
klasyfikwowany jako malarz romantyczny - masz racje - ale jeszcze mi
wyjasnij powiazanie z tytulem pracy  - "Motyw wedrowki"


Myśle o tym np zeby powiedziec ze pokazane są samotnie, ze otoczenie w
jakim są ukazane tez czemus sluzy (bohater romantyczny myslal inaczej,
mial wyzsze idee niz inni, inaczej widzial swiat, inne wartosci byly w
jego swiecie na pierwszym miejscu, moze to ma znaczenie ze Caspar ukazal
swojego wedrowca na szczycie gory nad mglami?...nie wiem)


sprawa jest tylko pozornie prosta - jesli oczywiscie traktujesz temat z
punktu widzenia literatury - z punktu widzenia malarza i malarstwa
komplikuje sie. Malarze nie tworzyli w konwecjach - zwlaszcza ci ktorzy
byli pionierami i zapisali sie w historii sztuki. Zwroc uwage co
przedstawiaja obrazy Caspara i odnies je do przedstawiciela brytyjskiego
malarstwa Turner'a


napisz jak ty to widzisz co bys powiedzial przy opisywaniu tego obrazu,
co ci sie rzuca w oczy(np.dlaczego takie barwy?jaka atmosferę oddają te
obrazy?) to wszystko mi sie przyda, wszystko co zwiazane z tymi
obrazami, bo komisja moze spytac o wiele rzeczy...


odwroce pytanie - a co ty widzisz? pomijając literature? na obrazie
Caspara? I dlaczego jako ten obraz chcesz omówić portret Mickiewicza? Bo
jak dla mnie ten drugi to nie ma "odniesienia" do tematu - poza tym ze
Mickiewicz napisal sonety krymskie. Fakt bohater sonetow pasuje do
twojej pracy ale obraz IMHO nie. Jako ciekawostke moge dodac ze wiele
obrazow mozna dopasowac do twojego tematu i to tych wczesniejszych i z
pozniejszych okresow - kwestia tylko jak bardzo mozesz sobie pozwolic na
uogolnienia.

Rafal

JAKIE PYTANIA DO MOTYWU WEDROWKI??
Maturke mam 27 i mam pytanko czy ktos mial temat o wedrowce, a jesli tak to
jakie mial dodatkowe pytania? z gory dzieki

Motyw wędrówki w literaturze.
Mam temat o wędrówce, znalazłam kilka tekstów do literatury przedmiotu, ale to
nie jest dokładnie to czego szukam. Czy ktoś mógłbym podsunąć mi jakieś
propozycje, byłabym bardzo wdzięczna:)

jasne ze motyw wedrowki-ja mimalam i zdobylam 20na 20:)opiswaylam stachure,jego
piosenki o wedrowce,kordiana i wokulskiego -wedrowka w roznych celach.polecam:)

Podróżnicy, pielgrzymi, wędrowcy. Motyw wędrówki... cosmodisc@o2.pl

Richard Wagner – marsz żałobny Zygfryda ...
Pochodzący z Afryki Śpiew Dinków o przemijaniu ukazuje rolę – a
zarazem i konsekwencje – impulsu, jaki stanowił o istocie kreacji
naszego świata:

Kiedy w szarości pradawnego czasu Bóg czynił rzeczy,
Stworzył słońce;
I słońce przychodzi, i odchodzi, i znowu wraca.
Stworzył księżyc;
I księżyc przychodzi, i odchodzi, i znowu wraca.
Stworzył człowieka;
I człowiek przychodzi, i odchodzi – I NIE WRACA NIGDY.

Wagner w swoich dramatach mówi o sile przekleństwa i wywołanej nim
tułaczce, o idei odkupienia poprzez poświęcenie się, o walce
człowieka z siłami natury, o walce bogów z przeznaczeniem i
wreszcie – o wyzwoleniu poprzez śmierć. Ale nie tylko.
Na płaszczyźnie fabuły dramatów idee te są realizowane bardzo często
właśnie poprzez odwołanie się do motywu drogi, wędrowania, do
postaci pielgrzymów, wędrowców, do ukazania wyboru mylnych i
słusznych dróg itp.

…Z wędrującym Zygfrydem wiążą się dwa słynne, wykonywane często
samodzielnie na estradach filharmonii, muzyczne obrazy wędrówki.
Pierwszy z nich to Podróż Zygfryda po Renie, muzyczne intermezzo
umieszczone tuż po wstępie Zmierzchu, drugi – Marsz żałobny,
umieszczony jest w finale sceny drugiej aktu trzeciego. Pomiędzy
tymi obrazami, nieomal na osi symetrii, umieszczony jest kolejny
marsz weselny. W Marszu żałobnym powtarzają się te same motywy
śmierci, które ujawniały się w finale Zygfryda, podczas obrazów
radosnej wędrówki bohatera na górę Brunhildy. Finałowy duet miłosny
tego dramatu odwołuje się zresztą do obrazu śmiejącej się śmierci.

Zygfryd wędruje więc pośród ognia i mroku, pomiędzy którymi wije się
ścieżka życia bodaj każdego z nas. To jest droga bólu istnienia,
rozkoszy istnienia, miłości, pragnienia śmierci, smutku. Dźwiękowy
odpowiednik buddyjskiej „samsary”, „koła stawania się ..
www.kewego.es/video/iLyROoafJI5A.html


Wiele postaci historycznych i literackich podróżowało. Cel ich wędrówki był jednak różny. Jedni wyruszali w świat, aby coś odkryć, zrozumieć, zrealizować marzenia, inni czynili to w celu wzbogacenia się, lub dlatego, że zmusiła ich do tego sytuacja polityczna.
W kulturze podróż odbywa się nie tylko w przestrzeni, np. wędrówka dusz, podróż w głąb samego siebie, podróż w czasie.
Podróże od wieków pasjonowały ludzi i motywowały ich do odkryć nowych, nieznanych miejsc.
Literatura polska zawiera wiele świadectw wymuszonych okolicznościami politycznymi i historycznymi podróży. Między innymi emigracja po upadku powstania listopadowego. Była ona ucieczką przed więzieniem.
Czasem, niestety, wędrówka prowadzi do śmierci, tak jak w znanym micie o Dedalu i Ikarze.
Młody Ikar zafascynowany możliwością latania nie usłuchał rad ojca. Wzleciał zbyt wysoko i wosk, którym miał przymocowane do ramion skrzydła stopił się - śmiałek wpadł w morze i zginął.
Biblia często odwołuje się do motywu wędrówki, w jej perspektywie ujmuje zarówno jednostkowe losy ludzi, jak i dzieje narodu Izraela. Po wyjściu z niewoli egipskiej, Izraelici przez czterdzieści lat tułali się po pustyni, ich podróż była oczyszczającą próbą, przygotowaniem do osiągniecia celu wędrówki, tzn Ziemi Obiecanej - Palestyny. Podczas tej podróży Bóg dał swemu narodowi prawa, najpierw Dekalog, później przepisy bardziej szczegółowe. Chrystus, od trzydziestego trzeciego roku życia, był wędrownym nauczycielem, stale znajdował się w podróży, nie miał domu. Po śmierci Jezusa apostołowie rozpoczęli podróże misyjne, docierali nawet do odległych rejonów basenu Morza Śródziemnego.
Marek Kamiński jako pierwszy człowiek dotarł na oba bieguny Ziemi bez pomocy z zewnątrz w ciągu jednego roku.Brał udział w wielu wyprawach. Była to realizacja jego marzeń.

Homer stworzył archetyp podróżnika, wędrowca, tułacza, którym w jego poemacie był Odyseusz. Głównym tematem "Odysei" są przygody powracającego spod Troi do domu króla Itaki, jednego z najważniejszych bohaterów zmagań pod Troją. Dziesięcioletnia podróż Odyseusza stała się w kulturze europejskiej synonimem upartej, niebezpiecznej wędrówki, podczas której bohater "zobaczył miasta, ludzi wielu i poznał myśli".
Henryk Sienkiewicz w książce " W pustyni i w puszczy" opisuje porwanie Stasia Tarnowskiego i małej Nel przez zwolenników Mahdiego. Młodym bohaterom udaje się uciec, jednak czeka ich długa, pełna przygód, wędrówka po dzikiej Afryce. Podróż uczy Stasia odpowiedzialności i jest początkiem związku z Nel, który w przyszłości doprowadzi do ich małżeństwa.
W "Małym Księciu" A. de Saint-ExupĂŠry ukazuje międzyplanetarną wędrówkę małego mieszkańca planety B-612. Podróżowanie dostarcza Małemu Księciu powodów do zdziwienia i niezadowolenia. Dzięki niej poznaje, czym jest miłość, przyjaźń i śmierć. Wartości, jakim hołdują dorośli rozczarowują bohatera, który uosabia marzenia i poszukiwanie dziecka.
W literaturze wędrówka poza znaczeniem konkretnym, przestrzennym, nabiera wymiaru symbolicznego. Autorzy traktują ją jako pretekst do refleksji o losie ludzkim, kondycji człowieka w świecie, odwiecznym dążeniu do celu, którym może być miłość, śmierć, dotarcie do siebie samego lub po prosu zdobycie kolejnego doświadczenia.
Dlatego stwierdzenie "[...] podróż niejedno ma imię" uważam za trafne.



Szablon by Sliffka (© samochody do tuningu)